سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و شنید مردى دنیا را نکوهش مى‏کند فرمود : ] اى نکوهنده جهان ، فریفته به نیرنگ آن ، به ژاژهایش دلباخته و به نکوهشش پرداخته . فریفته دنیایى و سرزنشش مى‏نمایى ؟ تو بر دنیا دعوى گناه دارى ، یا دنیا باید بر تو دعوى کند که گنهکارى ؟ دنیا کى سرگشته‏ات ساخت و چسان به دام فریبت انداخت ؟ با خفتنگاههاى پدرانت که پوسیدند ؟ یا با خوابگاههاى مادرانت که در خاک آرمیدند ؟ چند کس را با پنجه‏هایت تیمار داشتى ؟ و چند بیمار را با دستهایت در بستر گذاشتى ؟ بهبود آنان را خواهان بودى ، و دردشان را به پزشکان مى‏نمودى . بامدادان ، که دارویت آنان را بهبودى نداد ، و گریه‏ات آنان را سودى . بیمت آنان را فایدتى نبخشید ، و آنچه خواهانش بودى به تو نرسید ، و نه به نیرویت بیمارى از آنان دور گردید . دنیا از او برایت نمونه‏اى پرداخت ، و از هلاکتجاى وى نمودارى ساخت . دنیا خانه راستى است براى کسى که آن را راستگو انگاشت ، و خانه تندرستى است آن را که شناختش و باور داشت ، و خانه بى نیازى است براى کسى که از آن توشه اندوخت ، و خانه پند است براى آن که از آن پند آموخت . مسجد محبان خداست ، و نمازگاه فرشتگان او ، و فرود آمد نگاه وحى خدا و تجارتجاى دوستان او . در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آنجا بهشت را سود بردند . چه کسى دنیا را نکوهد حالى که بانگ برداشته است که جدا شدنى است ، و فریاد کرده است که ناماندنى است ، گفته است که خود خواهد مرد و از مردمش کسى جان به درنخواهد برد . با محنت خود از محنت براى آنان نمونه ساخت ، و با شادمانى‏اش آنان را به شوق شادمانى انداخت . شامگاه به سلامت گذشت و بامداد با مصیبتى جانگداز برگشت ، تا مشتاق گرداند و بترساند ، و بیم دهد و بپرهیزاند . پس مردمى در بامداد پشیمانى بد گوى او بودند و مردمى روز رستاخیز او را ستودند . دنیا به یادشان آورد ، و یادآور شدند . با آنان سخن گفت و گفته او را راست داشتند . و پندشان داد ، و از پند او بهره برداشتند . [نهج البلاغه]
صبا
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» انتظارات حضرت امام (ره) وامام خامنه ای از مردم و نامزدهای انتخاب

انتظارات حضرت امام (ره) وامام خامنه ای از مردم و نامزدهای انتخاباتی

امام خامنه ای دربحث تعهد و تدین در کنار تخصص معتقد است: تخصص نیز امرى لازم است و ما امروز متخصص کم نداریم، اما ملت هوشیار ایران باید دقت کند که در میان همین متخصصان، متدین ها را انتخاب کند؛ زیرا دین و تدین مانع وابستگى مى‏شود و اگر دیندارى نباشد وابستگى آسان مى‏شود.

 

 بصیرت :انتخابات در کشور ما یک حرکت اصیل است، نه تزئینی و نمایشی، از این رو پایه و اساس نظام ما بر همین انتخابات استوار است به طوری که هر اندازه میزان مشارکت مردمی درانتخابات بالا باشد نشانده مقبولیت نظام در نزد افکار عمومی جهان و بیعت با سیاست ها و آرمان های امام و نظام است. تجربه ی سالهای پس از انقلاب همواره نشان داده است علیرغم جوسازی های دشمنان ، مردم در روزهای سرنوشت ساز با هدایت حضرت امام و بعد ازرحلت آن بزرگوار با هدایت خلف صالح ایشان حماسه ها آفریده و اجازه نداده اند، جنگ روانی دشمنان تهدیدی را متوجه نظام و کشور نماید .

از دیدگاه حضرت امام (ره) و امام خامنه ای ؛ انتخابات باید مسابقه ای باشد برای خدمت به مردم و کشور نه مسابقه ای برای کسب قدرت و ثروت چرا که در منطق اسلامی قدرت و عزت و آبرو و خوشنامی فقط و فقط برای خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه در راه نظام مقدس اسلامی و رسیدن به آرمان های بلندی است که انسان ها نیازمند آنند.در زیر به برخی از شاخص هایی که حضرت امام و مقام معظم رهبری در رابطه با انتخابات بیان نموده اند اشاره خواهیم کرد.

1. شرکت در انتخابات بعنوان وظیفه ملّی و تکلیف شرعی است.

انتخابات تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است از اینرو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت . از این دیدگاه شرکت در انتخابات نه تنها حقی است که مردم از آن استفاده می کنند بلکه تکلیفی است دینی و مسئولیتی است ملی چرا که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر کارکرد عمومی؛ از حیث شرائط و دشمنانی که دارد، دارای کارکرد دفاعی و بازدارندگی نیز خواهد بود و باعث مصونیت بخشی و اقتدار نظام و موجب شکست و یاَس دشمنان خواهد شد.

امام خمینی (ره ) درباره اهمیت حضور و شرکت مردم در انتخابات می فرمایند :این وظیفه ای است الهی ، وظیفه ای است ملی ،وظیفه ای است انسانی ، وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم .

با توجه به این اهمیت و نقش حضور مردم در صحنه انتخابات است که باید همت و تلاش تمامی مسئولان دست اندرکاران کاندیداها و رسانه ها به این امر معطوف شود که با اقدامات سنجیده و تدابیر لازم و فضاسازی مناسب زمینه های حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم ساخته تا موجب امید بیشتر دوستداران و ناامیدی و شکست دشمنان اسلام را فراهم نمایند.

امام خمینی(ره) در جای دیگر می فرمایند : مردم در انتخابات موظفند ، موظف شرعی هستند که اختلافات کوبنده را از آن دست بردارند و این یک امری است که بین همه هست ، یعنی یک تکلیفی متوجه به همه هست ، به من طلبه که اینجا نشسته ام و به شما علماء و همه علماء بلاد و همه قشرهای ملت ،همه روشنفکران ، همه نویسندگان ، گویندگان ، به همه تکلیف شرعی است که نگذارید مسأله مثل مسأله مشروطیت بشود . ( صحیفه امام ج 18 ص 137 )

امام راحل می فرمایند : گمان نمی کنم که نقش و اهمیت انتخابات و مجلس شورای اسلامی بر کسی پوشیده باشد . بحمدالله هرچه از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ما می گذرد ، مردم مسلمان و متعهد کشورمان به اهمیت حضور و نقش تعیین کننده خود در تمامی صحنه های انقلاب آشناتر می شوند و راز دوام و بقا و استحکام قیام اللهی خود را بهتر کشف می نمایند .(صحیفه امام ج 20 ص 193)

رهبر معظم انقلاب نیزشرکت در انتخابات را فریضه و وظیفه‌ای ملی برشمردند و تاکید کردند: این وظیفه با روی کار بودن دولت‌های گوناگون و یا جریان‌های سیاسی مختلف تغییر نمی‌کند و همه باید خود را موظف به شرکت در انتخابات بدانند و در این مسیر نیز بهانه جویی نکنند.( 19/11/1385 در جمع کارکنان نیروی هوایی آجا)

امام خامنه ای دربحث تعهد و تدین در کنار تخصص معتقد است: تخصص نیز امرى لازم است و ما امروز متخصص کم نداریم، اما ملت هوشیار ایران باید دقت کند که در میان همین متخصصان، متدین ها را انتخاب کند؛ زیرا دین و تدین مانع وابستگى مى‏شود و اگر دیندارى نباشد وابستگى آسان مى‏شود.

 

 بصیرت :انتخابات در کشور ما یک حرکت اصیل است، نه تزئینی و نمایشی، از این رو پایه و اساس نظام ما بر همین انتخابات استوار است به طوری که هر اندازه میزان مشارکت مردمی درانتخابات بالا باشد نشانده مقبولیت نظام در نزد افکار عمومی جهان و بیعت با سیاست ها و آرمان های امام و نظام است. تجربه ی سالهای پس از انقلاب همواره نشان داده است علیرغم جوسازی های دشمنان ، مردم در روزهای سرنوشت ساز با هدایت حضرت امام و بعد ازرحلت آن بزرگوار با هدایت خلف صالح ایشان حماسه ها آفریده و اجازه نداده اند، جنگ روانی دشمنان تهدیدی را متوجه نظام و کشور نماید .

از دیدگاه حضرت امام (ره) و امام خامنه ای ؛ انتخابات باید مسابقه ای باشد برای خدمت به مردم و کشور نه مسابقه ای برای کسب قدرت و ثروت چرا که در منطق اسلامی قدرت و عزت و آبرو و خوشنامی فقط و فقط برای خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه در راه نظام مقدس اسلامی و رسیدن به آرمان های بلندی است که انسان ها نیازمند آنند.در زیر به برخی از شاخص هایی که حضرت امام و مقام معظم رهبری در رابطه با انتخابات بیان نموده اند اشاره خواهیم کرد.

1. شرکت در انتخابات بعنوان وظیفه ملّی و تکلیف شرعی است.

انتخابات تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است از اینرو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت . از این دیدگاه شرکت در انتخابات نه تنها حقی است که مردم از آن استفاده می کنند بلکه تکلیفی است دینی و مسئولیتی است ملی چرا که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر کارکرد عمومی؛ از حیث شرائط و دشمنانی که دارد، دارای کارکرد دفاعی و بازدارندگی نیز خواهد بود و باعث مصونیت بخشی و اقتدار نظام و موجب شکست و یاَس دشمنان خواهد شد.

امام خمینی (ره ) درباره اهمیت حضور و شرکت مردم در انتخابات می فرمایند :این وظیفه ای است الهی ، وظیفه ای است ملی ،وظیفه ای است انسانی ، وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم .

با توجه به این اهمیت و نقش حضور مردم در صحنه انتخابات است که باید همت و تلاش تمامی مسئولان دست اندرکاران کاندیداها و رسانه ها به این امر معطوف شود که با اقدامات سنجیده و تدابیر لازم و فضاسازی مناسب زمینه های حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم ساخته تا موجب امید بیشتر دوستداران و ناامیدی و شکست دشمنان اسلام را فراهم نمایند.

امام خمینی(ره) در جای دیگر می فرمایند : مردم در انتخابات موظفند ، موظف شرعی هستند که اختلافات کوبنده را از آن دست بردارند و این یک امری است که بین همه هست ، یعنی یک تکلیفی متوجه به همه هست ، به من طلبه که اینجا نشسته ام و به شما علماء و همه علماء بلاد و همه قشرهای ملت ،همه روشنفکران ، همه نویسندگان ، گویندگان ، به همه تکلیف شرعی است که نگذارید مسأله مثل مسأله مشروطیت بشود . ( صحیفه امام ج 18 ص 137 )

امام راحل می فرمایند : گمان نمی کنم که نقش و اهمیت انتخابات و مجلس شورای اسلامی بر کسی پوشیده باشد . بحمدالله هرچه از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ما می گذرد ، مردم مسلمان و متعهد کشورمان به اهمیت حضور و نقش تعیین کننده خود در تمامی صحنه های انقلاب آشناتر می شوند و راز دوام و بقا و استحکام قیام اللهی خود را بهتر کشف می نمایند .(صحیفه امام ج 20 ص 193)

رهبر معظم انقلاب نیزشرکت در انتخابات را فریضه و وظیفه‌ای ملی برشمردند و تاکید کردند: این وظیفه با روی کار بودن دولت‌های گوناگون و یا جریان‌های سیاسی مختلف تغییر نمی‌کند و همه باید خود را موظف به شرکت در انتخابات بدانند و در این مسیر نیز بهانه جویی نکنند.( 19/11/1385 در جمع کارکنان نیروی هوایی آجا)

2. انتخابات مظهر اعلای حضور و اراده مردم :

مردم در نظام اسلامی اراده و خواست خود را به اشکال گوناگون به منصه ظهور می رسانند؛ و اصولا یکی از از مولفه های سه گانه شکل گیری هویت این نظام، نقش مردم در حدوث و بقای آن است. و اگر این نقش نادیده گرفته شود خدشه ای به هویت آن خواهد بود. یکی از عرصه های اساسی حضور مردم عرصه قانون گذاری است. چنانچه رهبر معظم انقلاب می فرمایند:مجلس ، مظهر حضورواراده مردم در صحنه های گوناگون سیاسی واقتصادی است . اگر مردم چیزی را در زمینه های اقتصادی یا سیاسی بخواهند که بشود یا نشود و چیزهایی را بخواهند که به سرنوشت کشور ارتباطی پیدا میکند ، باید اراده خویش را از حنجره و زبان نماینده ی خود بیرون بدهند و به صورت قانون در آورند و این قانون در سطح کشور عمل بشود . این ، تأثیر مردم در قانونگذاری است . (22/9/68 )

«هرکس که می خواهد این کشور و این ملت عزیز ، سربلند و موفق باشد ، باید در صحنه های اجتماعی و سیاسی این کشور حضور داشته باشد ، که مظهر اعلای آن هم ، همین انتخابات است » .

( 15/7/77 )

3. شکست نتیجه عدم دخالت مردم در سرنوشت خود:

از دیدگاه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب سستی، بی تفاوتی و عدم دخالت آحاد ملت در صحنه های مختلف جامعه از جمله انتخابات نتیجه ای جز شکست برای مردم و نظام در پی نخواهد داشت. همانگونه که تجربه تاریخی این ملت نشان می دهد، نامیدی و خروج انقلابیون از صحنه در بسیاری از رخدادهای گذشته از جمله نهضت مشروطه نه تنها اهداف نهضت تحقق نیافت، بلکه خود بستری شد برای روی کار آمدن دیکتاتورها و دست نشاندگان بیگانه ها. از این رو این دو بزرگوار نا امیدی ، یاس و بی تفاوتی را بلای یک ملت می دانند. در این راستا حضرت امام خمینی می فرمایند : نگرانی من این است که نکند سستی کنیم و در پیاده کردن اسلام دقت لازم را ننمائیم . بعدا اشکالی پیش بیاید . نکند مثل مشروطه شود که آقایان تلاش کردند و مشروطه را بنا گذاشتند . آن چند نفر از سیاسیون مستبد ، مشروطه خواه شدند و حکومت را گرفتند و هر دوره مجلس را بدتر از دوره قبل تشکیل دادند .

(صحیفه امام ج 18 ص 178)

و می فرمایند: به دنبال خروج روحانیون یا به عبارت دیگر اخراج آنان از صحنه ، عموم متدینین از هر قشری از اقشار ، چه فرهنگی ، چه کارگری ، چه اداری و چه بازاری و چه غیر این ها نیز از دخالت کناره گرفتند یا برکنارشان کردند و آن شد که شد . اکنون ما باید از آن توطئه ها و مفاسدی که از انزوای متدینین پیش آمد و سیلی ای که اسلام و مسلمین خوردند ، عبرت بگیریم و بدانیم و بفهمیم که نظام اسلامی و اجرای احکام آسمانی آن و مصالح ملت و کشور اسلامی و حفظ آن از دستبرد اجانب بستگی به دخالت اقشار ملت و به وی‍‍ژه روحانیون محترم و مراجع معظم دارد و اگر خدای ناخواسته بر اسلام یا کشور اسلامی از ناحیه عدم دخالت در سرنوشت جامعه صدمه ای وارد شود، یک یک تمام ملت در پیشگاه خدای قهار توانا ، مسئول خواهیم بود و نسل های آینده که ممکن است از کناره گیری های کنونی مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند،مارانبخشند.

(صحیفه امام ج 18 ص 231 )

امام خمینی(ره) هشدار می دهند که عدم دخالت آحاد مردم بستر و زمینه را برای ورود مخالفان و معاندان به ارکان نظام و از جمله مجلس فراهم می کند و آنگاه دیگر عزّتی برای این ملت باقی نخواهد نماند:امروز روزی است که آنهایی که از اول تا حالا مخالف با جمهوری اسلامی بودند ، مخالف با اسلام بودند ، اسلام را مخالف مقاصد خودشان می دیدند ، آنها به دست و پا افتاده اند و دارند تبلیغات میکنند . اگر مومنین کنار بروند ، آنهایی که متعهد به اسلام هستند کنار بروند و اینها بیایند و قبضه کنند مثل صدر مشروطه که رفتند کنار اشخاصی که متعهد بودند و قبضه کردند مشروطه را آنهایی که متعهد به اسلام نبودند ، اسلام را به آنجا کشاندند که همه دیدند . اگر در صدر مشروطه علماء آمده بودند در میدان ، مومنین آمده بودند ، روشنفکرهای متعهد آمده بودند ، و مسلمانهای متعهد آمده بودند ، و قبضه کرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند که دیگران بیایند مجلس را بگیرند ما به این روزگار نمی رسیدیم ، ما مملکتمان خراب نمیشد ، ما عزتّمان از بین نمی رفت.

(صحیفه امام ج 12 ص 7 )

4. هوشیاری ملت و حضور حداکثری او در عرصه انتخابات :

یکی از راهبردهای همیشگی دشمن بویژه در انتخابات پیش رو تلاش برکاهش مشارکت مردم و عدم حضور آنها در پای صندوق های راَی است. دشمنان معتقدند اگر بتوانند با سیاه نمایی و ایجاد یاس و نامیدی در مردم ، میزان مشارکت را پائین بیاورند، آنگاه می توانند در دنیا با راه اندازی جنگ روانی ایران را متهم به بحران مشارکت نموده و زمینه چالشهای امنیتی را برای آن فراهم نمایند. ودر مذاکرات با جمهوری اسلامی دست بالا را گرفته و خواست های خود را بر او تحمیل کنند.

از این رو مقام معظم رهبری انتخابات را یکی از عرصه‌های حساس و تعیین کننده دانستند و در تبیین اهمیت آن افزودند: بررسی هر دوره از انتخابات در مقاطع مختلف نشان می‌دهد، تلاش تبلیغات خصمانه استکبار جهانی بر کاهش حضور و انگیزه مردم برای انتخابات متمرکز بوده است که همواره هم به نتیجه نرسیده‌اند و این مساله نشان دهنده اهمیت انتخابات است .

( 19/11/1385 در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی آجا)

5. هوشیاری در مقابل تفرقه افکنی و فتنه دشمن در انتخابات.

دشمن همواره بستر انتخابات را یکی از سازوکارهای خود برای ایجاد بلوا و تفرقه در کشور ما مدنظر داشته است، حضور مردم در انتخابات که می تواند موجب مصونیت بخشی نظام و بالا رفتن اعتبار بین المللی و اقتدار داخلی شود، دشمن سعی می کند آن را به یک چالش امنیتی تبدیل کند؛ تجربه ای که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 شاهد آن بودیم از این رو همیشه امام و رهبری در آستانه انتخابات جامعه را نسبت به این خطر آگاه و هشدار می دادند و می دهند.

حضرت امام(ره) در ارتباط با این موضوع در آستانه یکی از انتخابات فرمودند:امروز دارند تهیه می بینند مخالفین شما ، مخالفین جمهوری اسلامی که برای انتخابات ایجاد نفاق کنند و این یک خطری است برای کشور ما ، اینها با زور نمی توانند کاری انجام دهند ... با فشار و زور به یک کشوری که همه با هم هستند نمی توانند آسیب برسانند ، لکن با توطئه و وارد کردن عمال خودشان در داخل می توانند ایجاد نفاق کنند و بهانه هم انتخابات[است].(صحیفه امام ج 18 ص 136)و در جای دیگر می فرمایند : ادامه این (نظام جمهوری اسلامی) ، به این است که شما در مواردی می بینید که دارند شیاطین نقشه می کشند و توطئه می کنند تا شما را به جان هم بیندازند ، بنشینید باهم و تفاهم کنید و آنها را مایوس کنید.امروز دارند تهیه می بینند مخالفین شما ، مخالفین جمهوری اسلامی ، که برای انتخابات ایجاد نفاق کنند، و این خطری است برای کشور ما . (صحیفه امام ج 18 ص 136)

6. عدم وابستگی نامزدها به کانونهای قدرت و ثروت:

یکی از آفت ها و تهدیدات خطرناک در امر حکومت داری در کشورهای جهان سوم و حتی در بین کشورهای انقلابی آلوده شدن مسئولین به زخارف دنیوی است. با کسب قدرت و تسلط بر منابع کشور تمایل به دنیا طلبی و اشرافی گری، را در میان برخی انقلابیون و بویژه در میان خویشان، نزدیکان و فرزندان این انقلابیون؛ بشدت شعله ور می کند و از آنجایی که مردم عموما در شرائط انقلابی به کارگزاران و مسئولین اعتماد می کنند؛ این شرائط می تواند فرصت را برای سوء استفاده کنندگان مهیا نماید؛ در واقع نبود تقوای الهی ،کنترل قانونی و نظارت مردمی باعث پیدایش این پدیده می گردد. پدیده های شومی چون « رانت خواری»،« خویشاوند سالاری»، « اشرافی گری» و «آقازاده ها» در نظام ما حکایت از این امر دارد که بخشی از انقلابیون و خانواده های آنها دچار این زشتی ها شدند و از پی آن آسیب های فراوانی را به سرمایه های اجتماعی نظام و اعتماد مردم به مسئولین وارد نمودند؛ و حتی آسیب های امنیتی را نیز متوجه نظام کردند. اشاره مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه اخیر تهران(14/11/90) که گرایش به دنیا طلبی و تجمل گرایی برخی از مسئولین را بعنوان یکی از آسیب ها و آفت های انقلاب و نظام دانستند؛ ناظر بر این موضوع است.

حضرت امام خمینی(ره) در این رابطه می فرمایند : آن روزی که دیدید و دیدند که انحراف در مجلس پیدا شد ، انحراف از حیث قدرت طلبی و از حیث مال طلبی در کشور ، در وزیرها پیدا شد . در رئیس جمهور پیدا شد ، آن روز بدانند که علامت اینکه شکست بخوریم خودنمایی کرده ، از آن وقت باید جلویش را بگیرند. (صحیفه امام ج 16 ص 32)

همچنین می فرمایند:آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند ، خدای نخواسته و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند.آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم .(صحیفه امام ج 17 ص 218)

در واقع از دیدگاه خضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری انحراف از حیث قدرت طلبی و اشرافی گری در ارکان این نظام توسط کارگزاران و مسئولین پیامدهای ضد امنیتی دارد.

7. رعایت اصول اخلاقی در عرصه انتخابات:

یکی از وجوه تمایز بین سیاست ماکیاولیستی که امروز در نظام های مادی و سکولار دنیا مرسوم است با سیاست اسلامی در این است که در سیاست ماکیاولیستی هدف وسیله را توجیه می کند، بدین معنا که با هر وسیله حتی غیر مشروع می توان به هدف دست. یافت اما در نظام مردم سالاری دینی ضمن اینکه باید هدف مشروع باشد بلکه باید وسیله و ابزارهای دستیابی به هدف نیز مشروع باشد.

بسیار روشن و واضح است که در همه نظام های سیاسی مردم سالار، میدان انتخابات و فضای رقابتی ناشی از آن گاه به پاره ای از ناهنجاری ها و ناملایمات و حواشی نامطلوب درحوزه روابط اجتماعی دامن می زند که عدم مهار آگاهانه و مدبرانه آن گاه شیرینی برگزاری انتخابات را به تلخی چند دستگی ها و کشمکش ها و نزاع های سیاسی اجتماعی و گاه حتی درگیری های فیزیکی هواداران تبدیل می کند. این مسأله در نظام های لیبرال دموکراسی غرب که قدرت طلبی و مقام خواهی، ارتباط تنگاتنگ با پول و سرمایه (و در بهترین صورت در خدمت تأمین رفاه حداکثری مادی شهروندان قرار دارد) شاید چندان عجیب به نظر نرسد. اما در نظام مردم سالاری دینی که رأی دادن در آن به عنوان تکلیف شرعی، اخلاقی و ملی قلمداد شده و هدف غائی از به دست آوردن قدرت و حاکمیت، خدمت به خلق خدا و تأمین سعادت هر دو جهان انسان ها است،این گونه کنش ها، گفتارها و رفتارهای غیر معقول وگاه حتی در تضاد با اهداف حاکمیت دینی است.

مقام معظم رهبری نیز حساسیت بسیار زیادی در این خصوص از خویش به خرج داده اند و همگان را از بر هم زدن فضای سالم انتخاباتی و بی اخلاقی ها برحذر می دارند.

به طور کلی هشدارهای معظم له در این حوزه در چند محور کلی جای می گیرد: «زیر سئوال نبردن و کمرنگ نکردن ارزش های انقلاب و نظام»؛ « پرهیز از تخریب کاندیداها و خرد کردن شخصیت ها (چه از سوی مردم و چه از سوی دیگر نامزدها)»؛ « حفظ اتحاد و مخدوش ننمودن وحدت ملی»؛ «رقابت منصفانه و عدم خروج از جاده انصاف»؛

« پرهیز جدی از خدشه و شبهه در سلامت انتخابات»؛

« توصیه به گرم و سالم نگه داشتن فضای انتخابات»؛ « خودداری از ارائه آمارهای سست (از سوی نامزدها به مردم)»؛ « صداقت نامزدها با مردم»،« جلوگیری از اسراف و ریخت و پاش در عرصه تبلیغات انتخاباتی»؛ « عدم تعرض طرفداران نامزدها به یکدیگر و رفع کدورت ها و دلتنگی ها بلافاصله پس از پایان انتخابات و عدم استمرار آن»؛ «.خودداری کاندیداها از دعواها و اختلافات سیاسی و لفاظی بیهوده»؛ « پرهیز نیروهای دولتی از دخالت در مسائل انتخابات»؛ «خودداری احزاب از مانور بر موضوع برنده و بازنده و اختلافات دشمن شاد کن» .

این مسائل در کلام مقام معظم رهبری اینچنین آمده است: در مردم سالاری دینی چون نگاه مردم سالاری بر اساس یک اعتقاد دینی است ، قابل نقض نیست . یعنی اگر کسی توانست در انتخابات تقلب کند یا به شیوه ای نظر مردم را جلب کند که به ناحق نگاهشان به وی متوجه باشد ، در منطق مردم سالاری دینی او حقی ندارد ، او مبطل است ، او محق نیست ، فرض کنید ارزشی که در او نیست وانمود کند در او هست بعد مردم به او اقبال کنند و رای و نظر بدهند . این شیوه در منطق لیبرالیسم که پایه لیبرالیسم غربی است ، کاملا پذیرفته شده است ، اما در منطق مردم سالاری دینی نه .این شیوه قابل قبول و پذیرفته شده نیست.

( 22/2/82 ) از این رو در نظام جمهوری اسلامی نمایندگان علاوه بر دانایی و کفایت سیاسی، باید کفایت اخلاقی و اعتقادی هم داشته باشند

8. انتخاب هوشمندانه ( هوشیاری مردم در انتخاب نمایندگان).

از دیدگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری حضور در صحنه های انتخابات و انداختن رای به صندوق هر چند یک تکلیف شرعی ، قانونی و ملّی است؛ لکن بر ضرورت انتخاب بهترین ها تاکید فراوان می شود . امام در اهمیت افراد انتخاب شده می فرماید :‌" مجلس عصاره فضائل ملت است " بعبارت دیگر مجلس باید آئینه ی تمام نمایی از دیانت و متانت و هوشیاری و اخلاق و بزرگی ملت ایران را به نمایش جهانیان بگذارد . لذا صرف حضور و رای دادن رفع مسئولیت چنین خطیری را نمی نماید . ملت باید کسانی را بر گزیند که شایسته چنین تعبیری باشند . حضرت امام(ره) مجلس را چنین توصیف می نمایند که :‌" مجلس در راس امور است" و مطمئنا چنین مجلسی باید بسیار قوی و متشکل از بهترین ها باشد تا آنجائیکه که امام (‌ رضوان ا.. تعالی علیه )‌ می فرمایند :‌‌"مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می کشد یا اساس یک {کشور} رامجلس رو به فساد می برد" چنین مجلسی باید متشکل از افراد صالح باشد تا کشور را به صلاح ببرد نه در مسیر فساد . در این صورت حضور ملت می بایست آگاهانه باشد که اگر افراد صالح به مجلس راه یافتند مخالف مصالح مملکت عمل نخواهد کرد .

«.... انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد و چون در مجلس اسلام تنها کافی نیست بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد، که اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می کنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان . امیدوارم که تا آخر هم اینطور باشد و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود... » (صحیفه نور، ج 18، ص 152)

«اشخاصی را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند . مسلمان بودن تنها فایده ای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد . سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید . کسانی را که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادی باشند که اگر قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند .» ( صحیفه نور، ج 18، ص 198)

«در هر حال مردم با بصیرت و درایت کاندیداهایی را شناسایی کرده و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی - سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند . تمیز بین کسانی که در تفکر خود، خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده اند با دیگران کار مشکلی نیست .» (صحیفه نور، ج 20 ، ص 194)

مقام معظم رهبری نیز در رابطه با صلاحیت نمایندگان مجلس، معتقدند که افراد باید اصلح باشند:نماینده مجلس باید، بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدان هاى انقلاب، دردشناس‏ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم باشند.

نکته ای دیگر در باب ویژگی های نماینده مجلس، بحث تعهد و تدین در کنار تخصص است که دیدگاه مقام معظم رهبری بدین گونه است که: تخصص نیز امرى لازم است و ما امروز متخصص کم نداریم، اما ملت هوشیار ایران باید دقت کند که در میان همین متخصصان، متدین ها را انتخاب کند؛ زیرا دین و تدین مانع وابستگى مى‏شود و اگر دیندارى نباشد وابستگى آسان مى‏شود.

خلاصه اینکه ؛ نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن ضمن تأکید بر اهمیت موضوعات یاد شده و نیز مشارکت مردمی و نقش حیاتی اراده و خواست مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی، انتخابات و رجوع به آرای مردم را یکی از اصلی ترین قالب های مشارکت همگانی برمی شمارد. همین پشتوانه فکری، فلسفی و قانونی است که سه دهه گذشته از انقلاب اسلامی و بر پایی نظام مردم سالاری دینی بیش از سی انتخابات سراسری در این کشور رقم زده شد؛ مسأله ای که شاید به جرأت بتوان گفت در تمامی سیستم های سیاسی موجود بی نظیر یاحداقل کم نظیر است.




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » صبا ( سه شنبه 90/12/9 :: ساعت 8:1 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

یادمان باشد
آیه الکرسی
رهبری
چند حدیث زیبا در مورد دوست
حدیث قدسی
بعضی از همینها....
سوالاتی تلخ از مردی با عبای شکلاتی
فهرست سوالات روز خواستگاری
اشاره به بی عقلی منافقان در قرآن
فضیلت نماز شب
داستان زیبا و تاثیرگذار یک بار اعتماد جوانی گناهکار به حضرت زهرا
خداوند بی نیاز از سعی ماست
جنگ سایبری چیست؟
هدف گرفتن رهبری، برنامه چندساله فتنهگران/ سلسه نامههای سرگشاده ا
زندگینامه حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای
[همه عناوین(140)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 10
>> بازدید دیروز: 183
>> مجموع بازدیدها: 151457
» درباره من

صبا
مدیر وبلاگ : صبا[142]
نویسندگان وبلاگ :
سفیر1
سفیر1[0]


» فهرست موضوعی یادداشت ها
اجتماعی - اخبار[11] . مذهب[9] . رهبری[9] . ایران[5] . حضرت مهدی (عج)[5] . داستان[3] . انتخابات[3] . فتنه[3] . مشایی[3] . مقام معظم رهبری[2] . حضرت مهدى (عج)[2] . ظهور[2] . روسیه[2] . سخنان[2] . سند[2] . غدیر[2] . گمنام[2] . نامه[2] . 9 دی[2] . اختلاس[2] . داستان من[2] . پژاک[2] . پیامک . پیرامون . تسلیم . تعارض . تعجیل . تونس . جاسوسی . جنگ . جهان عرب . جونقان . حاکمان . حدیث . حزب اللهی . حسین . حضرت . حضرت زهرا (س) . حضرت علی علیه السلام . داستان من و . دشمنان . دعای فرج . دفاع . دیدار مخفیانه . راز . رانت . رحیم‌پور ازغدی . رزمنده . رفتار شناسی . رفیق . رمز محبوبیت در کلام . رهبر . رهبرى . داستان انتخابات . داستان انتخابات . داستان خیانت . حکومت . خاتمی . خاله . خرمشهر . اروپا . از زبان . ازدواج . استثنای . اسلامی . اعلام خبر . امام زمان(عج) . امام علی . امام علی(علیه السلام ) . امام مهدى . امام(ره) . امر به معروف . آرمین . آزادی . آقاتهرانی . آمریکا . آیت‌الله بهجت . آیت‌الله نوری همدانی . اتل . انتظار . انقلاب . انقلاب‌ . اوباما از قطعنامه . "جو بایدن" . : جریان سبز . «آقا» . 3 هزار میلیارد . با اندیشه‌های . بازتاب پرتاب . بازگشت . بازم مشایی . بحرین . بحرین ب . برخورد . برنامه ریزى . برنامه‌ هسته‌ای . بزرگترین . بنر . به . به روایت . بیانات مقام معظم رهبری . نبرد . نسل‌سومی . نماز . نماز جمعه . نماز شب . نیاز . نیویورک . هدف . هشدار صریح . همگانی . و . وصیت . وظیفه‌ . یا . یا زهرا . یمن . یهودیان . لاریجانی . مادر . مالی . ماهواره . ماهواره رصد . مباحث آن . متل . متن کامل . مجلس . مدیرکل آژانس . غذاها . غیرت . فائزه هاشمی . فاطمیه . مردم . مسیر کمال . احمدی نژاد . احمدی‌نژاد . سیدحسن مصطفوی . شکایت . شهادت . شهدا . شهید . صهیونیست . ضدایرانی در جلسه . طنز . سعودی . سعودی‌ها . سلاح . سمگا . زمینه ساز ظهور . زیارت عاشورا . سئوال . سپاه . عجل الله تعالى فرجه الشریف . عصبی . عقب‌نشینی . عکس . علیه السلام . عناصر اصلى . عوامل . عید قربان . فرهنگ . فساد . فضیلت . فعالیت 3 هزار شبکه تلویزیونی علیه ایران . فلسطین . فلسفه خواندن سوره حمد و توحید برای مردگان . فیس بوک . قیام . کاخ سفید . کمیسیون اصل 90 . گزیده . مقاومت . مهدی (عج) . مهم . موسوی . ناگفته‌هایی . نامزده . معضلات فرهنگی . معظم . مقابله . مقابله به‌مثل . مقام .
» آرشیو مطالب
مذهبی
اخبار اجتماعی سیاسی
رهبری

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
هم نفس
سفیر دوستی
جــــــــــــــــوک نـــــــت
سرگرمی اطلاع رسانی شمیم یاس
سیاه مشق های میم.صاد
محمد قدرتی
مهاجر
شهید شلمچه
فالوده یزدی
گروه اینترنتی جرقه داتکو
سکوت پرسروصدا
صل الله علی الباکین علی الحسین
عشق نامه
احساس ابری
**قافله نت**
دهاتی
هارمونی
یکی بود هنوزهم هست
تنهایی من

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان
















» طراح قالب